aparat telegram

املاک الماس خزر

مازندران / چمستان

0911-1200296
0912-7244374
0911-1208334
صفحه اصلی همه آگهی ها ویلا ساحلی ویلا جنگلی زمین شهری درخواست ملک بلاگ درباره ما تماس با ما پنل همکاران

درباره چمستان بیشتر بدانیم

 

چمستان از توابع شهر نور می باشد كه از شهرهای مهم و توریستی استان مازندران است. این منطقه دارای طبیعتی زیباست كه جاذبه های طبیعی بسیاری را در خود جای داده است از این رو گردشگران بسیاری به این منطقه می آیند و همچنین تمایل دارند كه در این مناطق ویلا خریداری كنند تا بتوانند سفری جذاب و دوست داشتنی به مناطق شمالی با محیطی اختصاصی داشته باشند و در كنار این سفر به مناطق توریستی استان مازندران بسیار نزدیک باشند. نام چمستان به چشممان تكراری است . بارها از چمستان گفته ایم، جاذبه هایش را به رخ كشیده ایم و مشخصاتش را متر نموده ایم..

فاصله كم با تهران

مسافت تهران تا شهر چمستان ١٨٠ كیلومتر می باشد كه در واقع مدت زمان كوتاهی نیاز است كه از تهران به شمال برسیم. همان قوت قلبی است كه ما را خاطر جمع می كند چمستان یك سر و گردن بالاتر است. همین موضوع باعث شده كه افراد بسیاری تمایل داشته باشند تا در این شهر ویلا خریداری نمایند و به تهران نیز نزدیك باشند. از مهمترین شاخصهایی كه براساس آن، مزایای یك شهر شمالی را وزن میكنند، موقعیت مكانی آن شهر نسبت به تهران است. فاصله كوتاه چمستان با پایتخت (١٨٠ كیلومتر)، شما برای رسیدن به شهر چمستان می توانید از طریق جاده هراز این كار را انجام دهید. پس از عبور از شهرهای پردیس، بومهن، رودهن، آبعلی ،روستاها و كوهستانهای پلور،امیری و بایجان به شهر آمل می رسید و پس از آن به سمت شهر چمستان حركت می كنید. در این سفر از جاده های كوهستانی جنگلی سرسبز گذر می کنید.

طبیعت بكر و دست نخورده

چمستان جنگل های هیركانی بسیار زیبایی دارد كه در روستای واز ریشه دوانده اند همچنین چمستان در نزدیكی روستای لاویج و دریاچه الیمالات است كه جزو جاذبه های طبیعی و خاص این منطقه است و اگر بگوییم در زیبایی بی همتایند مبالغه نكرده ایم. دسترسی راحت تر چمستان به جنگل در مقایسه با دریا، سبب شده بساط ویلاهای جنگلی در .این دیار، كاملاً جور باشد. به علاوه رد پای انسان در این منطقه بسیار كمرنگ است

جاده های خلوت منتهی به این دیار

دست نخورده بودنِ چمستان اینجا هم نمود می یابد. اگر كلافه می شوید از جاده های پرترافیک، چمستان نیازتان را برطرف خواهد ساخت. نه تنها جاده های منتهی به چمستان كه خیابان های این شهر نیز خلوت اند و آرام. برای آنان كه آرامش و سكوت را با هیچ چیز عوض نمی كنند، چمستان گزینه ای بی بدیل خواهد بود.

بافت و فرهنگ شهر چمستان

مردم شهر چمستان به زبان مازندرانی صحبت می كنند و شهر خود را در گویش محلّی به صورت چماسن یا چمستون تلفّظ می كنند. به عقیده قدیمی ها نام چمستان در گذشته چمازستان بوده كه دلیلش به رشد زیاد سرخس در این منطقه بر می گردد. برخی دیگر اما چمنستان را به عنوان نخستین نام این دیار معرفی می كنند و علت چنین نامگذاری را وجود چمن های عدید می دانند.

این شهر دارای بخشداری، شهرداری، دادگستری، ادارات دولتی و ... میباشد و از امكاناتی همچون: كتابخانه، سینما، كانون فرهنگی و تربیتی برخوردار است و شهری نسبتاً كوچك با مردمانی مهماننواز و بسیار با فرهنگ محسوب میشود. این شهر جزو مناطق جنگلی و كوهپایهای میباشد و مناطق جنوبی آن به دلیل قرار گرفتن در موقعیتهای جنگلی و كوهپایهای از آب و هوای بهتری برخوردار هستند. چنانچه در سفر خود به مناطق شمالی كشور قصد اقامت در شهر چمستان را دارید، به شما توصیه میكنیم كه حتماً در مسیر خود به روستای لاویج نیز سر بزنید و از چشمهی آب گرم این روستا بهرهمند شوید. این روستا در ١٨ كیلومتری جنوب شهر چمستان واقع شده است و ارتفاع آن از سطح دریا ٢٥٠٠ متر میباشد. آب گرم روستای لاویج دارای تركیبات گوگردی است و تاثیر بسیاری را در درمان بیماریهای مفصلی، رو ماتیسمی و عضلانی دارد. این روستا به غیر از چشمه آب گرم دارای جاذبههای توریستی مختلفی همچون: فیل سنگی، آبشار حرام او، پارك كشپل و ... میباشد كه میتوانند خاطرهای زیبا را از سفر شما به این روستا رقم بزنند. در كل، شهر چمستان از نظر جاذبههای توریستی و بافت طبیعی جزو بهترین مناطق شمالی ایران محسوب میشود و سفر شما به این منطقه در تمامی فصول سال موجب شگفتی شما خواهد شد.هنگامی كه در چمستان هستید، اگر از میان راه لاویج بگذرید، به پارك جنگلی كشپل خواهید رسید. پارك كشپل چمستان محلی مناسب برای تفریح و استراحت بوده و امكانات رفاهی مانند آلاچیق نیز دارد. در اطراف این پارك ده چشمه وجود داشته و از مهمترین درخت های این پارك میتوان به درخت های توسكا، افرا، انجیلی و ممرز نام برد. مساحت پارك كشپل ٧/٢١ هكتار است. از نكات جالبی كه در مورد این پارك جنگلی وجود دارد این است كه به دلیل وجود سنگ آهن در رودخانهی این مسیر، در زمان قدیم دارای كوره های ساچمه سازی بوده است.

روستاهای مطرح چمستان

از نور به چمستان

از غرب به شرق یعنی از شهرستان نور به سمت چمستان روستاهای شناخته شدهای وجود دارند با اسامی چون روستای گنجیاب، افراسیابكلا، سلیاكتی، سركاج، ایزخورده، كاردیكلا، نصرتآباد، سیدكلا، مرداب، حاجیآباد، كردآباد، عباسكلا اشاره داشت.

از چمستان به سمت آمل

در این مسیر شاهد روستاهایی چون لسبیجان، عبدالله آباد، آهودشت، بهدشت، اناده، مرغنده، عرب خیل، سنگینده ،طالب آباد، سیاهكلا ،چمازكلا، نانواكلا، مغانده نعمت آباد، كردآباد، سیدكلا، ورازده، بلویج و ... هستیم.

لاویج

روستای لاویج از روستاهای ییلاقی و كوهستانی مطرح بخش نور و شهرستان چمستان است كه از مسیر ٢ كیلومتری به سمت نور به دوراهی روستای كردآباد خواهید رسید و بعد از گذر مسیری كوتاه به پارك جن گلی كشپل میرسیم، سپس آغوزكتی بعد تنگه و گراز را طی میكنیم و در نهایت به لاویج میرسیم.

روستاهای لاویج

لاویج حدود ٧ روستای مطرح به نامهای كرچی، بهبنك، دیزیركلا، رییس كلا، ملاكلا، خطیب كلا و كیاكلا دارد.

آشنایی با روستاهای چمستان

شهر چمستان دارای تعداد زیادی روستا است كه چند مورد از آن ها به دلیل جذب توریست و داشتن جاذبه ها ی گردشگری فراوان، اهمیت زیادی دارند. در ادامه به بررسی چند مورد از مهمترین روستاهای چمستان میپردازیم و ویژگی ها و جاذبه های گردشگری و دیدنی هر یك را بیان میكنیم.

روستای لاویج چمستان

به جرات می توان گفت كه مهمترین روستای چمستان و همچنین منطقه، روستا یا دهستان لاویج می باشد. از مهمترین ویژگی های این روستان آب های معدنی گوگردی، جاده بسیار زیبای چمستان به لاویج، آبشار حرام و همچنین خود روستای لاویج با چشم اندازهای بسیار زیبایش می باشد.

روستای یوش چمستان

یكی دیگر از روستاهای چمستان روستای یوش است. جالب است بدانید كه روستای یوش، زادگاه نیمایوشیج نیز در آن جاست كه از این جهت گردشگران و شاعر دوستان زیادی را سالانه به خود جذب میكند.

روستای گزناسرا

اگر از شهر نور مازندران به سمت چمستان و جاده جوربند بروید، پس از گذر از روستای واز به این روستا خواهید رسید. جمعیت این روستا در طی زمان تغییرات زیادی دارد كه دلیل آن ییلاقی بودن و سرمای غیرقابل تحمل آن در زمستان است. به همین دلیل این روستا در بیشتر روزهای زمستان خالی از سكنه است. نام روستا در بر گیرنده دو كلمه است. «گزنا» یا همان گزنه كه گیاهی وحشی بوده و خارهای ریز روی برگ و ساقه آن كه با چشم به سختی دیده می شود در صورت برخورد با پوست باعث سوزش شدید می شود و كلمه «سرا» كه به معنای خانه است و یقیناً به علت رویش زیاد این گیاه در این منطقه به آن اختصاص داده شده است.

آهودشت

روستای آهودشت از روستاهای بزرگ اطراف چمستان می باشد و در مسیر آمل به چمستان در ٣ كیلومتری شهر چمستان واقع شده است. بقعه آقا شاه بالو از عرفای اواخر قرن هفتم كه دارای بقعه ای مخروطی شكل و زیباست نیز در این روستا قرار دارد.این بنای آجری مخروطی، یكی از آثار مهم تاریخی مازندران نیز به شمار می رود.

روستای میرخمند چمستان

روستای ییلاقی میرخمند كه حوالی چمستان قرار گرفته، تابستان ها آب و هوایی خنك دارد. این روستا از سه طرف به كوه میرسد و از یك طرف به دره .وجود چشمه های فصلی زیاد، به زیبایی و جذابیت این روستا افزوده است.

سایر روستاهای چمستان

ز دیگر روستاهای زیبای چمستان می توان جوربند را نام برد. این روستا در حاشیه رودخانه معروف و زیبای وازرود قرار گرفته و مسیرهای جنگلی و پرپیچ خم فوق العاده زیبایی را در اطراف این روستا می توانید تجربه كنید. روستای سعادت آباد نیز از روستاهای محبوب چمستان محسوب می شود و بسیاری از باغ ها و مركبات این منطقه در این روستا قرار گرفته ویژگی های برجسته منطقه جنگلی چمستان: ١_چمستان دارای طبیعت بسیار زیبا و دست نخورده ای است. ٢_چمستان دارای روستاها و ییلاقات مختلفی مییاشد. ٣_چمستان دارای دریاچه ، آب گرم ، جنگل های زیبا و بی نظیر و مناطق گردشگری میباشد.و كشت می شود

معرفی مناطق تفریحی توریستی چمستان

آب گرم لاویج

آب گرم لاویج در روستای ملاكلا لاویج واقع شده است، در ضمن باید بدانید كه تمامی آب گرمهای موجود به نام لاویج در منطقه ملاكلا واقع گردیده است.

فیل سنگی

سنگی به شكل فیل كه در حاشیه روستای ملاكلا لاویج واقع شده و جزو مناطق دیدنی لاویج به شمار میرود، كه بعضی از بومیان از آن به معجزه حضرت امام حسن مجتبی میدانند و شعری در این باره به زبان خود سرودهاند. یارون بوینن چه خاره جاعه لاویج — بی تش و كله آب گرماعه لاویج فیل هندستون سنگ سیاه لاویج — معجز نمای امام حسن مجتبی لاویج

جنگل واز

منطقهای جنگلی كوهستانی است كه از مسیر روستای جوربند چمستان میگذرد و روستاهای شناخته شدهای چون رودبارك، ایزوآ، نوجمه در اطراف آن جلوه گری میكنند.

بقعه آقا شاه بالو زاهد

در كیلومتر ٣ شرق چمستان واقع شده است، این مرشد شیخ حسن جوری از علمای نهضت سربداران بوده است و دارای مقبرهای آجری با گنبد مخروطی شكل است.

بهدشت چمستان

بهدشت نام روستایی است جنگلی در منطقه چمستان كه با آمل ٢٠ كیلومتر و ١٥ كیلومتر تا مركز شهر چمستان فاصله دارد، باید گفت مسیر آمل به چمستان را شما با گذر از بهدشت سپس آهو دشت و در نهایت به چمستان خواهید رسید. بهدشت در بر گیرنده ٥ روستا به نامهای (خطیب كلا، بلویج، ورازده، جلیكان، قاسم آباد) در حوالی خود و پروژه بهدشت چمستان است.

سد و دریاچه الیمالات

دریاچهای در دل جنگل كه در مسیر نور به چمستان قرار گرفته و برای رفتن به دریاچه الیمالات باید مسیر فوق را سپری كرده تا به دو راهی روستای كارگركلا برسید و بعد از آن به سمت گردشگاه دریاچه بروید.

این دریاچه درواقع حاصل یك سد خاكی است كه در دل جنگل ایجادشده و حالا به یكی از محلهای تفریحی در شهر چمستان تبدیلشده است. مسیر فوقالعاده آسان و زیباست. وقتی به دریاچه برسید خواهید دید كه ارزشش را داشته است. خوشبختانه امكاناتی ازجمله آلاچیق، رستوران، قایقسواری و ماهیگیری در كنار دریاچه فراهم است و این نظر مشكلی نخواهید داشت.

پارك جنگلی كشپل(kashpel)

این پارك در ١٣ كیلومتری شهرستان نور به سمت چمستان و در ٢ كیلومتری چمستان به سمت نور در ضلع جنوبی جاده واقع شده كه پاركی است جنگلی و مسیر ییلاقات چمستان را طی میكند.

وسعت آن در حدود ٢٢ هكتار است. نام كشپل بسیار تاریخی و قدیمی است و با مختصر تفاوتی به صورت كشفل در كتاب تاریخ طبرستان از حسن ابن اسفندیار كه در سال ٦١٣ هجری قمری یعنی اوایل قرن هفتم تألیف آن به پایان رسیده، آمده است. بر این اساس قدمت این نام و منطقه به بیش از ٨٠٠ سال میرسد. احتمالاً كشپل جزء املاك اردشیر بن الحسن باوندی پادشاه اسپهبدی طبرستان (٦٠٢ -٥٦٧ ق) بود. كشپل احتمالاً از دو جزء كش (kash(به معنای بغل و كنار و پهلو و پل (pel (به معنای هوای دم كرده و گرم، گرفتهشده و به معنای جایی است كه بعد از عبور از بغل و كنار آن، هوا بخصوص در فصل تابستان بهشدت گرم میشود رابینو سیاح و سفیر انگلیسی در رشت در سفرنامه خود بنام مازندران و استرآباد از كشفل یاد میكند. پارك جنگلی كشپل در مسیر جاده لاویج قرارگرفته و رود لاویج رود در قسمت غربی آن جاری است .رودخانه كوچكی نیز در قسمت شرقی پارك كشپل جریان دارد. وجود این رودخانهها در دو سوی شرق و غرب كشپل سبب تلطیف هوای پارك بخصوص در فصل تابستان شده و باعث خنكی هوای محوطه پارك میگردد. كمتر پاركی در مازندران و شاید ایران وجود داشته باشد كه دو رودخانه در آن جاری بوده و از دو جانب آن را در برگرفته باشند. بیتردید یكی از ویژگیهای برجسته و بارز پارك كشپل چشمههای آبخنك و سبك و گوارای آن است كه نوشیدن آن خستگی و گرما را از بدن مسافران خسته دور میكند. لطافت هوا و خنكی گوارایی آب چشمه كشپل ودیعه و نعمت الهی است كه به صورت یكجا در این مكان فراهم آمده است و كمتر جایی در ایران و شاید جهان از چنین موهبتی برخوردار است.

در پار ك جنگلی كشپل اخیراً بهوسیله شهرداری چمستان بازسازی و زیباسازی صورت گرفته و پارك بازی برای كودكان و دكههای اغذیهفروشی در آن ایجاد گردیده و امكانات اقامتی ازجمله ساخت هتلی چندطبقه برای اقامت و استقرار گردشگران و مسافران در محوطه پارك آغازشده است. مجموعه این عوامل سبب جلب گردشگران و مسافران زیادی از شهرهای استان مازندران ازجمله آمل، نور، محمودآباد و حتی شهرهای تهران و اصفهان و شهرهای دیگر به این پارك جنگلی شده است.

روستای جوربند

٥ كیلومتر كه از شهر نور مازندران به سمت غرب پیش بروید به منطقه خوش آب و هوایی به نام چمستان میرسید كه یكی از مناطقی است كه میزبان گردشگران بسیاری در تمام فصول سال میباشد .احتمالاً شما هم حداقل یكبار به یكی از روستاهای چمستان >مثلاً لاویج سفركردهاید؛ اما كمتر كسی است كه تابهحال نام روستای جوربند را شنیده باشد كه الحق نگین پادشاهی چمستان است. همین ناشناخته ماندن این روستاست كه باعث شده هنوز چهره بكر و دستنخوردهای از آن باقی بماند. میرخمند :روستای ییلاقی میرخمند حوالی چمستان قرار گرفته و تابستانها حسابی خنك است. سه طرف آن به كوه میرسد و یك طرفش به دره. در این منطقه چشمههای فصلی زیادی هم هست.

تماس با ما

https://almasekhazar.com/home/Contact

 


نویسنده: بهروز ذاکری

تاریخ انتشار: 1402/07/08

تعداد بازدید: 290